Щороку українці відзначають на своїй землі річницю від Дня народження великого сина України, геніального поета і художника Тараса Григоровича Шевченка. Ми називаємо його пророком, апостолом правди та свободи, нескореним борцем за волю України.
Поет пов’язав свою долю з долею України, яка постала перед ним поневоленою, сплюндрованою завойовниками з усіх сторін. Він виступив зі своїм полум’яним словом на її захист від поневолювачів, закликав до боротьби, залишив своїм «живим і ненародженим землякам» важливі дороговкази:
…Учітеся, брати мої
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь
Тарас Шевченко закликає своїх земляків того часу і всіх нащадків до жертовної любові до Матері-України
Свою Україну любіть,
Любіть її во время люте,
В останню, тяжкую минуту
За неї Господа моліть
А чи не найважливішими у сьогоденні є його заклик до єднання всіх здорових сил української нації в ім’я утвердження нашої незалежної держави
… Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, –
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І забудеться срамотна
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України.
І світ ясний, невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться, брати мої,
Молю вас, благаю!
Тарас Шевченко – постать надзвичайна й унікальна. Серед світових геніїв важко назвати ім’я поета, вірші якого перелились би таким широким потоком. У нього можна повчитися стійкості, твердості, віри в майбутнє свого народу.
Константінова Н.Ф. - вчитель української мови та літератури
9 березня було проведено Літературно-музичну композицію "Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття"
Підготувала Мостова Н.В. - вчитель української мови та літератури
10 березня було проведено між учнями 10 та 11 класів
Літературний олімп
Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування
українською мовою; розвивати навички виразного читання й мовлення, виховувати любов і повагу до рідної мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування.
Обладнання: столи, стільці, аркуші паперу, ручки, маркери, дипломи.
Цільова аудиторія: учні 10 —11 класів.
Розминка
10 клас
- Визначте жанр твору І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»
а) реалістична соціально-побутова сатирично-гумористична повість
б) історичний роман
в) роман-хроніка
г) драма-феєрія
- Укажіть прізвище співавтора роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
а) І. Франко
б) І. Білик
в) І. Нечуй-Левицький
г) М. Павлик
- Яку назву мав роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» при перевиданні в Україні 1905р.?
а) «Пропаща сила»
б) «Чіпка»
в) «Подорож од Полтави до Гадячого»
г) «Кріпацька неволя»
- Укажіть справжнє ім’я Панаса Мирного
а) Павло Губенко
б) Іван Білик
в) Григорій Квітка
г) Панас Рудченко
5.Який твір М. Старицького розкриває трагічну долю людини мистецтва в буржуазному суспільстві?
а) «Талан»
б) «У темряві»
в) «Розбійник Кармелюк»
г) «Не судилося»
- Яку символічну назву мають частини збірки «Зів’яле листя»?
а) «Квіти»
б) « Букети»
в) «Жмутки»
г) «Листки»
11 клас
- Період в літературі 20-х років ХХ століття прийнято вважати:
а) «Українським Відродженням»
б) «Розстріляним Відродженням»
в) Апологетами писаризму»
г) добою Руїни
- Що таке «зенітка» в однойменному творі Остапа Вишні
а) баба Лукерка;
б) артилерійська установка;
в) вила
г) астрономічний прилад
- Укажіть, хто з письменників не належить до «празької школи»
а) Ю. Дараган
б) Є Маланюк
в) В. Барка
г) О. Теліга
- Справжнє прізвище В. Барки:
а) Очерет
б) Губенко
в) Фітільов
г) Лозов’яга
5.Який фільм О. Довженка визнано найкращим серед 12 фільмів світу в Брюсселі 1958 року?
а) «Іван»
б) «Ягідка кохання»
в) «Арсенал»
г) «Земля»
- Укажіть першу назву роману І. Багряного «Тигролови»
а) «Тигри»
б) «Дракон»
в)»Людина Сибіру»
г) «звіролови»
Конкурс «Мовні асорті»
Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. Максимальна кількість балів за конкурс — 1.
Запитання для команди 10 класу
- Державна мова України. (Українська)
- З якого знаку починається діалог? (З тире)
- Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)
- Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок}
- Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
- Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)
- Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
- Остання буква у слові «сім». (Ем)
- Скільки звуків в українській мові? (38)
- Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
- Скільки складів у слові кажуть? (2)
- Які є слова у словосполученні?( Головне і залежне)
- Назвіть другорядні члени речення. ( додаток, означення, обставина)
- Що обов’язково має речення? (Граматичну основу)
- Який знак вживається у кінці питального речення? (Питання)
- Частина слова, що знаходиться після кореня? (Суфікс)
- Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення та речення? (Синтаксис)
- Яке речення має підрядну частину? (СПР)
- Перша буква у слові день? ( Де)
- Чи вживаємо апостроф у слові від’їжджаємо? (Так)
Запитання для команди 11 класу
- Найменша одиниця мови. (Звук)
- Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
- Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)
- Яка буква не має звука? (М'який знак)
- Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)
- Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
- Частина слова перед коренем. (Префікс)
- Речення з однією граматичною основою. (Просте)
- У що береться пряма мова? (У лапки)
- Розмова двох осіб. (Діалог)
- Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
- Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)
- Що вивчає графіка? (Знаки письма)
- Словниковий склад мови. (Лексика)
- Назвати типи мовлення (Опис, розповідь, роздум)
- Від якої частини ми ставимо запитання у складносурядному реченні? ( ні від якої)
- Як можна назвати суху траву? (Сіно)
- Скільки складів у слові пишуть? (2)
- Чим вечір кінчається , а ранок починається? (Ер)
Ланцюжок
10 клас
- «Яйце – райце» 1. Драма-феєрія
- «Лісова пісня» 2. Роман
- «Кайдашева сім’я» 3. П’єса
- «Хіба ревуть воли, ясла повні?» 4. Вірш
- «Талан» 5. Комедія
- «Contra spem spero» 6. Пісня
- «Intermezzo» 7. Повість
- «Хазяїн» 8. Байка
- «Цвіте терен» 9. Казка
- «Бджола та Шершень» 10. Новела
11 клас
- «Яйце – райце» 1. Роман-хроніка
- «Подвійне коло» 2. Балада
- «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси» 3. Новела
- «Зачарована Десна» 4. Пісня
- «Чи не той то хміль» 5. Кіноповість
- «Марія» 6. Вірш
- «Так ніхто не кохав» 7. Роман
- «Як Довбуш став опришком» 8. Поема
- «Собор» 9.Легенда
10 «Мазепа» 10. Казка
Конкурс «Відлови риму»
11 клас
- «Ви знаєте, як сплять….
Вони все бачать крізь тумани»
- «Гей поля жовтіють і …
Плугатар у полі ледве маячить»
- «На кого завзявся Каїн?
Боже,…..
- «Через … лиш приходить
подібне кохання»
- «Любіть Україну у сні й …
…. свою Україну»
- «Рідна мати моя, ти ночей недоспала
Ти водила мене …..
10 клас
- «Вічний…. дух,
що … рве до бою»
- «В житті ти мною ….
моє ти … надірвала»
- «Я на гору круту,….
Буду … тяжкий підіймать»
- …. був парубок моторний
І хлопець хоч куди козак»
- « Любіть Україну у сні й…
Вишневу свою Україну»
- «Рідна мати моя, ти ночей недоспала
Ти водила мене
Конкурс «Літературне асорті»
10 клас
- народне оповідання про дійсні події (Переказ)
- Народні пісні про Різдво(Колядки)
- Легендарна піснярка (Маруся Чурай)
- Автор «Енеїди»
- Хто парубок моторний (Еней)
- Найбільший прозовий твір (Роман)
- Українка-султанша (Роксолана)
- Поема Шевченка про Коліївщину («Гайдамаки»)
- Прізвище Чіпки (Вареник)
- Тіні яких предків(забутих)
- Давньоукраїнський полеміст (Вишенський)
- Протиставлення у творі (Антитеза)
- Народний псевдонім Франка (Каменяр)
- Великий сонцепоклонник (Коцюбинський)
- Річка, оспівана Нечуєм-Левицьким (Рось)
- Прізвище сім’ї літературних персонажів, що весь час сварилися (Кайдаші)
- Де могила Шевченка (На Чернечій горі)
- Твір для театру
- Прізвище Сави Карпенка-Карого (Чалий)
- Рідне село Шевченка (Моринці, Кирилівка)
- Прізвища ворогуючих родин у «Тінях забутих предків» (Гутенюки, Палійчуки)
- Художнє означення (епітет)
- Професія Рафаловича(адвокат)
- Які стежки у Франка(Перехресні)
- Ім’я коханої Рафаловича (Регіна)
11 клас
- Народне оповідання про фантастичні події (легенда)
- Український співець кохання(Сосюра)
- Перший український байкар (Сковорода)
- Прізвище вершників Яновського (Половці)
- Дяки, що мандрували(мандрівники)
- Вірш без рими(білий)
- П’єса про українізацію («Мина Майзало»)
- Рідне містечко О. Довженка (Сосниця)
- Автор повісті «Марія» ( Самчук)
- Творець кіноповісті (Довженко)
- Прізвище головного героя «Тигроловів»(Многогрішний)
- Поет-язичник (Б. Ігор-Антонич)
- Твір Яновського про кіномистецтво і море («Майстер корабля»)
- Еміграція обєднання українських митців в Німеччині (МУР)
- Місце поховання У. Самчука (Торонто, Канада)
- Які поети ігнорували розділові знаки (Футуристи)
- Поезія про особисте (Інтимна)
- Тема роману Самчука «Марія» (голодомор)
- Поема Шевченка про національно-визвольну боротьбу горців («Кавказ»)
- Назва роману В. Підмогильного про Степана Радченка («Місто»)
- Псевдонім Косинки походить від назви (Квітів)
- Улюблена природна стихія Яновського (Море)
- Справжнє прізвище Багряного (Лозовяга)
- Відомий театральний режисер, керівник театру «Березіль» (Л. Курбас)
- Новела Хвильового про роздвоєння душі («Я (Романтика)»)
Конкурс «НЛО»
10 клас
- Його молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері, тонкий ніс, румяні губи – все дихало молодою парубочою красою.(Лаврін)
- «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим та блідим лицем, з тонкими губами… до природної звичайності української селянки в неї пристало щось дуже солодке,аж нудне. Але як тільки вона трохи сердилась, з неї спадала та солодка луска, і вона лаялася і кричала на весь рот»
- Вона розповідала казки Чіпці, а також вчила добрих манер. (Баба)
- Він відчував себе справжнім господарем, але потім став на хибний шлях(Чіпка)
- Його першого зустрів Рафалович, він любив випивати, а потім розповідав Рафаловичу про своє сімейне життя (Стальський)
- Рафалович побачив її через вікно, вона була одягнена у чорному одязі(Реґіна)
- Не їла, не спала, співанки розгубила, світ мні зів’яв. Тоді її, безвільну, й підхопив Черемош (Марічка)
11 клас
- На дванадцятій весні відчула дівочий сором і при зустрічі з хлопцями опускала на очі довгі чорні вії..
- Юнак - 25 літ, русявий атлет, авіатор. Суджений на 25 років
- Я чекіст, але я й людина. В моїй душі нема й не буде гніву.
- Вона знов проводжала на війну увесь свій рід, отже, рід залишився жити
- Його мати смертельно хвора. Треба лікаря. Але до нього дістатися важко, оскільки навкруги йде бій: ревуть гармати, свистять кулі. «Плювати мені, що б’ється в гарячці армія, - у мене вдома так само б’ється мати!»
- «…. відрізає кусень і жує швидко… і знову жує. Але відчуває дивну ніяковість: підводить голову і враз бентежиться, поблизу літня жінка стоїть і спостерігає, як він їсть…»
7.»Темрявою ночі окутаний, зірок дістає шоломами своїх бань крутолобих. А сталь у печах плекаче, і коли плавку дають, шлак за Дніпром виливають, і все небо виповнюється загравою повінню, так що вершечки садків висвітяться карбовано, видні до кожного листочка, - в такий час од світла заводів враз вирине з темряви ночі він»
Конкурс «Відгадай кросворд»
- Про дерево, що виросло край поля, розповідала балада під назвою
- «У Каневі поховайте, -
Де Дніпро, де квіти,» - просив Кобзар у своєму
- Бездушні ці багаті -
Хижаки й псарі, - Так називав їх Шевченко у поемі
4 Справжні борці за волю
Потребують подяки. – про них сказав він правду в поемі
- Шевченко сказав правду
Про царський хижий трон
В поемі сатиричній, яку назвав він .
Підготувала Константінова Н.Ф. - вчитель української мови та літератури
11 березня у 5 класі було проведено Свято-подорож "Краса й сила українського слова"
Підготувала Мостова Н.В. - вчитель української мови та літератури
12 березня у 6-7 класах було проведено виховний захід "Слово до слова - зложиться мова"
Підготувала Константінова Н.Ф.- вчитель української мови та літератури